L’estadística i el relleu generacional

L’etern debat sobre la presència i la consideració de la dona en la literatura (i, jo afegeixo en la traducció també) sacseja sovint les xarxes socials. Seria ben estúpid negar que aquest problema no existeix: només cal fixar-se en les estadístiques. Per posar algun exemple,  el premi d’Honor de les Lletres Catalanes ha estat concedit a 4 dones i a 43 homes i el premi Nobel de Literatura a 14 dones i a 100 homes. Així doncs, és innegable que iniciatives com el dia de les Escriptores són completament necessàries per a ajudar a normalitzar i aconseguir aquesta igualtat d’oportunitats (en tots els aspectes, no només literaris) que la gent amb dos dits de front hauria de defensar amb fervor.

I això mateix em fa preguntar: què passarà amb la meua generació? Si tot anés com hauria d’anar, el relleu generacional faria que el nombre d’escriptores i escriptors s’invertís. Poso més exemples. A la UAB, l’any 2015 a Traducció i Interpretació es van matricular un 76% de dones, a Llengua i Literatura Catalanes, un 94% i a Humanitats, un 67%. Si ara em fixo en el meu entorn personal, gairebé la majoria de persones de la meua generació que sàpiga que li agradi escriure (i ho faci més o menys amb regularitat) són dones. De fet, un noi que escrigui (i tristament, fins i tot, que llegeixi) és una raresa.

Es giraran les tornes, aleshores, quan la meua generació (la que omple avui dia les aules de les universitats catalanes) agafi el relleu? Estadísticament seria ben lògic, oi? M’agradaria ser optimista i dir que serà així. Però aquesta societat nostra no convida pas gaire a ser-ne.

Anuncis

2 thoughts on “L’estadística i el relleu generacional

  1. Fas bé de no ser optimista, perquè ja veuràs com les estadístiques d’aquí a un temps no són completament inverses. Pot ser que hi hagi més dones de renom en tots els àmbits, però mentre se segueixi donant prioritat als homes, les dones ho seguiran tenint difícil. És veritat que sobretot es veuen dones llegint, i escrivint no ho sé, perquè al meu voltant proper no tinc ningú que escrigui. Bé, sí, un altre tio molt friki que treballa amb mi. Ho veurem. De moment, mirant les estadístiques del meu blog, també m’adono que llegeixo molts més homes que dones. Intento invertir-ho una mica donant oportunitats a algunes escriptores, però no és fàcil. Sobretot pel tipus d’oferta literària. Però jo ho segueixo intentant.

    M'agrada

    1. Jo també intento llegir més dones, però al cap i a la fi la teua elecció la fas pel que t’interessa i com és obvi, has de llegir a gust. Espero que la realitat sigui millor que l’optimisme que tinc ara sobre aquest tema.

      M'agrada

Deixa un comentari

